//
you're reading...
کامپیوتر, اینترنت

فایرفاکس روی چرخ


برای اون‌هایی که فایرفاکس رو با هیچ‌چیز دیگه (یعنی هیچ مرورگر دیگه) تو دنیا عوض نمی‌کنن، و همین‌طور برای اونهایی که تصمیم گرفته‌ن که برای یه دفعه هم که شده تستی بر فایرفاکس زده باشند تا دلیل این همه هیاهو رو بدونن، دونستن اینکه با چرخ ماوس‌تون چه کارها که نمی‌تونید بکنین می‌تونه جالب باشه. منظور از چرخ، مسلماً همونیه که روی ماوس و بین دو کلید قرار گرفته و گرد است و می‌چرخد!
mouse_wheel_200x220 یه سری از این کارها خوب…تو بقیه مرورگرها هم قابل انجامه و یه سری دیگه‌شون نه. ولی آوردن همه‌شون اینجا می‌تونه یه مقدار بیشتر از آوردن یه تعدادشون مفید فایده بنماید.

1 –بستن برگه‌ها: هیچ چیز برای من سخت‌تر از این نیست که بخوام بگردم دنبال ضربدر Close کردن برگه‌های پخش و پلاشده در یه صفحه فایرفاکس. حالا اگه پوسته‌های ژیگول‌کش و خارجی هم برای فایرفاکسم استفاده کنم که دیگر هیچ! بنابراین به جای این‌کار، با خیال راحت می‌رم روی هرجای برگه که عشقم کشید، چرخ ماوس رو به گرمی می‌فشارم! برگه‌ی شما بسته می‌شود.

2 – باز کردن لینک‌ها در یک صفحه جدید: روی لینک موردنظر رفته  و چرخ مذکور رو بفشارید. با یکبار فشار، یک برگه‌ی جدید در انتهای برگه‌ها باز می‌شود و البته که باید بروید آن ته، پیدایش کنید.

3 – بزن در رو! : این یکی، اختصاصی فایرفاکس است. یکی از اون کارهای به ظاهر بیهوده‌ای که به هرحال تو پیاده‌سازی این مرورگر قرار داده شده ولی شاید برای بعضی‎هاتون مفید به نظر برسه.
شاید شما بخواین یه لینک خارجی،مثل یه لینک تو یه صفحه‌ی IE یاهر مرورگر دیگه‌ای یا حتی یه لینک از داخل فایرفاکس رو تو یه برگه‌ی یا صفحه‌ی جدید باز کنید. برای این‌کار به صفحه about:config برید و دنبال mousewheel.contentLoadURL بگردید. مقدارشو True کنید. همین‌طور دنبال general.autoScroll بگردید و مقدارشو false کنید. این دومی، باعث می‌شه که شما دیگه نتونین برای حرکت در طول صفحه از امکان کلیک-اسکرول استفاده کنید. بعضی‌ها مثل من اصلاً نمیتونن بدون این مورد زندگی کنن. اما بعضی ‌ها هم واسه‌شون فرقی نمی‌کنه.

image

خیلی‌خوب! حالا لینکی که موردنظرتونه کپی کنید و یه جا توی صفحه فایرفاکس، رو چرخ وسط کلیک کنید.  لینک کپی شده مستقیماً تو همون صفحه باز می‌شه.

اگر Ctrl رو بگیرید و رو چرخ کلیک کنید، لینک، تو یه برگه دیگه‌ی فایرفاکس باز میشه.
اگر Shift رو بگیرید و رو چرخ کلیک کنید، لینک، تو یه صفحه‌ی مستقل فایرفاکس باز میشه.

4 – زووووووم!: کافیه دکمه‌ی Ctrl رو بگیرین و چرخ رو به بالا یا پایین بچرخونید. صفحه، مطابق میلتون بزرگ و کوچیک میشه. این یکی تو فایرفاکس 3 خیلی قشنگ جواب میده! چرا که عکس‌ها هم متناسب با فونت‌های روی صفحه، تغییر سایز میدن.

5 – یکی عقب..یکی جلو : Shift رو بگیرین و چرخ رو عقب‌جلو کنید؛ صفحات مرورشده، مطابق میل‌تون عقب جلو میشوند! یعنی چرخ رو بدین بالا، انگار که روی Forward کلیک کردین و اگر بدین پایین انگار رو Back تقه زدید! خیلی جذابه. نه؟!

6 – حرکت روی نوار برگه‌ها : این یکی رو هم احتمالاً میدونین. پنجاه تا برگه باز کردین؟ می‌خواین برگه‌های اونه ته رو ببینید؟ روی نوار برگه‌ها بروید و چرخونه رو بچرخونید!

7- بزن در رو 2!: این یکی راستش دیگه در رفتنی نیست! اگر به صفحه‎ی about:config برین و middlemouse.paste رو مقدار true بدین، انوقت هرچی رو که کپی کرده باشید می‌تونین با یک فشار دکمه‌ی وسط یا چرخ ماوس، تو نوارآدرس paste کنید.

8 – به صورت پیش‌فرض، شما میتونید تو تنظیمات ویندوز تعریف کنید که هر بار چرخوندن چرخ ماوس، معادل چند خط یا چند صفحه جابجایی در طول صفحه باشه. اما فایرفاکس هم جداگانه برای این منظور، از یه setting استفاده می‌کنه. تو about:config دنبال mousewheel.withaltkey.action بگردین و مقدارش رو برابر یک بگذارید. اینجوری هردفعه که Alt روی کی‌بورد رو بگیرید و چرخ رو بچرخونید، صفحه‌ی فایرفاکستون، یک صفحه پایین میره.

تنظیمات دیگه‌ای هم هستند، اما فعلاً این هشت تا رو داشته باشین تا بعد.

یادتون نره که مشترک مطالب توهم‌نامه بشین.

اگر  این مطلب، شما را خوش آمده اینها رو هم توصیه میکنم:

12+1 قابلیت فایرفاکس که احتمالاً خیلی مفید میباشد
یک فایرفاکس سه و ایمیل با جی‌میل
با این افزونه‌های فایرفاکس از تنبلی لذت ببرید

گفتگو

8 پاسخ به ‘فایرفاکس روی چرخ

  1. آمیر جان به نکات خوب و ساده و کارآمدی اشاره کردی .
    از لطفی که نسبت به وبنوشت من داشتی ممنونم .
    با آرزوی موفقیت … .

    Posted by محمدعلی | 2008/09/18, 07:52
  2. دست شما درد نکنه

    Posted by سروش | 2008/09/18, 08:46
  3. سلام ، خواستم تشکر کنم خیلی وقته دارم با فایرفاکس کار میکنم ولی اطلاعاتی راجع به این نکات ریز و جالب نداشتم . فکر کنم باز کردن لینک ها از همه بیشتر بکار می آد و بعدش هم بزرگ و کوچک کردن برام جالب بود.

    Posted by kambiz12 | 2008/09/19, 18:47
  4. مطلب جالب و مفیدی بود. ممنون.

    Posted by کوچه باغ | 2008/09/19, 19:23
  5. آري مثل اينكه چنين بود اي برادر.
    موضوع فيلم بنده اين بود كه يك پسر چيني دانشجو در ايران يه روز صبح كه از خواب بيدار ميشه يهو ميفهمه كه زبون چيني به كل يادش رفته!

    Posted by kinematic | 2008/09/19, 20:40
  6. فکر کنم همه اینا تویه opera باشه
    به جز اینها خیلی چیزهای دیگه هم تویهOpera هست

    Aamir:◄البته Operaa همیشه یکی دو په جلوتره و فایرفاکس بهترین امکانات اپرا رو برا خودش برمیداره.ولی به هرحال…این یک فایرفاکسه!

    Posted by آدم برفی | 2008/09/19, 21:53
  7. shift + wheel برای من کاری نکرد

    Aamir:◄دو حالت داره. یا Shift ت خرابه یا چرخ ماوست!

    Posted by mansoorm | 2008/09/21, 23:14

Trackbacks/Pingbacks

  1. بازتاب: links for 2008-09-25 « محرم منصوري زاده - 2008/09/25

بیان دیدگاه

کافه‌توهم را از فید دنبال کنید

نویسندگان:

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

به 81 مشترک دیگر بپیوندید

لایک خور


لینک‌های خوشمزه

RSS لینک‌دونی گودری دوستان

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.